Det är ju några partier i Sverige som vill förbjuda religiösa slöjor osv Vissa partier är mer för det än andra. Men jag undrar, de verkar som de mer tänker på de problem som de menar att en lag ska lösa, men tänker inte på de problemen som lagen faktiskt i stället kan och kommer att kunna medföra?
Jag vill börja med att säga att jag är emot ett totalförbjud på allmänna platser. Anledningen är ju mer lagar man sätter mot religiösa eller kulturella kläder, ju mer och mer lagar kommer att kunna komma till i framtiden och till slut så är all nästan kulturella eller religiösa symboler eller kläder förbjudet, det som inte faller ”vissa” i smaken. Jag vill också tillägga att jag är dock för ett förbjud mot exempelvis Niqab och Burka.
Anledningen till att jag är för det är inte med religionen i sig att göra utan kan kan förstå ett förbud mot detta av en ren samhällssäkerhet. Faktumet är att Niqab och Burka är heltäckande, Niqab kan du enbart se ögonen och Burkan har till och med nät för ögonen. Vilket resulterar i att du kan inte alls identifiera personen som bär plagget. Du har ingen som helst aning vem det är. Vilket lätt kan bli en säkerhetsrisk på allmänna platser för identifiering.
Det har också en ytterligare problematik. Om det förhoppningsvis är en kvinna o exempelvis burkan. Vem ska identifiera, Hon kan inte ta av sig den på offentligplats om de inte kan garantera att hon kan visa sig utan att riskera en man ser henne. Det måste också då vara en plats som kan garantera att det finns kvinnliga arbetare i närheten som kan genomföra identifikationen.
Men som många menar att till och med Hijaben exempelvis ska förbjudas, där går gränsen, hijaben döljer enbart håret hals och axlar, du ser fortfarande kvinnans ansikte. Det är inga problem med att kunna se vem det är.
Många argumenterar till förtryck mot kvinnan. Så är det absolut inte i alla fall. Förekommer så klart, men absolut inte i alla fall. Faktumet är om slöjan bärs pga av förtryck. Så kommer detta förtryck, förflyttas över på något annat mot kvinnan i alla fall. Förtrycket finns kvar, kan de inte använda slöjan som ”verktyg” för att genomföra sitt förtryck så kommer det utarbetas andra metoder. Vill man vänja om kvinnan och bearbeta förtryck, orättvisor och jobba för jämställdhet osv, så är det andra vägar man måste gå och inte lägga in lagar om förbud.
Om man tänker på detta sättet som att förbjuda hijab för det medför förtryck mot kvinnor. Varför förbjuder inte politiker alkohol. Hur många kvinnor faller inte offer för våldsamma män pga av de dricker för mycket? Det är samma sak.
Sedan ett förbud har ett annat problem. De kulturer där hijab används av rent förtryck och regler, så är kanske hijaben den enda möjlighet kvinnan har att kunna få gå ut. Om den kvinnan styrs utav de reglerna att hon absolut inte får vara ute utan hijab, vad tror ni kommer ske i det hemmet? Om den den lagen säger hon inte får bära slöja på allmän plats. Detta medför att hon kommer hållas inomhus av den mannen eller familjen.
Då har vi försatt dessa kvinnor i ännu större problem. Så hur var det nu med att invandrarna måste integreras i vårat samhälle?



















Lämna ett svar